World Ethical Data Foundation lanserer et åpent rammeverk for kunstig intelligens

20. juli 2023

AI-regulering

World Ethical Data Foundation, med over 25 000 medlemmer, inkludert fagfolk fra ledende teknologiselskaper som Meta, Google og Samsung, har skapt et åpent rammeverk for etisk utvikling av kunstig intelligens.

Det nye rammeverket inneholder en 84-punkts sjekkliste med spørsmål rundt tre viktige AI-utviklingsprosesser:

• Utvalg og innlesing av data
  • Opprettelse eller valg av algoritmer og modeller
  • Håndtering av testdata og merking

Det åpne brevet beskriver "Me-We-It: An Open Standard for Responsible AI", som tar sikte på å effektivisere utviklingen av kunstig intelligens og samtidig gjøre den transparent, etisk og inkluderende.

Den er enkel og ikke-teknisk, og er utformet for å skape debatt rundt utviklingen av kunstig intelligens.

Du kan se og signer brevet her.

Forslaget er også et svar på det presserende behovet for at politikerne holder tritt med reguleringen av kunstig intelligens. I rapporten argumenteres det for at selv om lovgivning som EUs AI Act er avgjørende, kan teknologisamfunnet proaktivt skape handlingsrettede standarder for etisk AI-utvikling.

Ifølge Vince Lynch, rådgiver for styret i World Ethical Data Foundation, befinner AI-samfunnet seg for tiden i "Ville vesten-stadiet, der det bare er litt sånn: "Kast det ut i det åpne og se hvordan det går".

Lynch, som tok initiativ til rammeverket, advarer mot AI-relaterte problemer knyttet til immaterielle rettigheter og menneskerettigheter, som utgjør en umiddelbar risiko ved siden av dyp forfalskning og AI-støttet svindel.

Åpne rammeverk for kunstig intelligens: Er det noen vits?

Åpne og frivillige rammeverk stimulerer til debatt, men det er vanskelig å si om de fører til praktisk handling.

OpenAIs administrerende direktør Sam Altman har tidligere tatt til orde for en åpent rammeverk om AI, i likhet med det vi har observert i andre bransjer. Andre teknologiledere og EU-tjenestemenn etterlyste midlertidig regulering for å håndheve reglene før lovgivning som EUs AI Act trer i kraft.

Så langt er utviklingen av kunstig intelligens "business as usual", og selskaper som Inflection bygger en kolossal infrastruktur for AI-trening som overgår alt vi har sett før.

EU oppfordret teknologiselskaper til å ta grep på spesielt skadelig AI-innhold, inkludert deep fakes, som allerede er i strid med regler som EUs lov om digitale tjenester.

Når EUs og USAs ledere møttes i Sverige i slutten av maidiskuterte de en potensiell regulatorisk "stoppkloss" for å bremse AI-utviklingen, men det finnes ingen vesentlige bevis for at teknologiens kurs har endret seg.

Problemet med frivillige regler er at de er nettopp det - frivillige. AI-selskaper vil sannsynligvis hevde at de allerede svarer på spørsmålene som World Ethical Data Foundation har stilt.

Selv ikke obligatoriske regler kan garantere at de oppnår sine mål, og arbeidet med å redusere risikoen ved kunstig intelligens er i høyeste grad et pågående arbeid.

Bli med i fremtiden

ABONNER I DAG

Tydelig, kortfattet og omfattende. Få et grep om AI-utviklingen med DagligAI

Sam Jeans

Sam er en vitenskaps- og teknologiskribent som har jobbet i ulike oppstartsbedrifter innen kunstig intelligens. Når han ikke skriver, leser han medisinske tidsskrifter eller graver seg gjennom esker med vinylplater.

GRATIS PDF EKSKLUSIV
Hold deg i forkant med DailyAI

Meld deg på vårt ukentlige nyhetsbrev og få eksklusiv tilgang til DailyAIs nyeste e-bok: "Mastering AI Tools: Din 2024-guide til økt produktivitet".

*Ved å abonnere på vårt nyhetsbrev aksepterer du vår Retningslinjer for personvern og vår Vilkår og betingelser